Over de auteur

Mijn naam is Jan de Bes. Sinds 1979 ben ik werkzaam in het HRM-werkveld. Aanvankelijk 9 jaar als beleidsmedewerker bij een vakorganisatie, vervolgens een aantal jaren in loondienst, achtereenvolgens als P&O-adviseur en Hoofd P&O en sinds 1993 als zelfstandig gevestigd interimmanager en consultant. Ik ben in de loop der jaren gespecialiseerd in de aanpassing van arbeidsvoorwaarden a.g.v. fusies, reorganisaties e.d.

In de loop der jaren is eveneens duidelijk geworden dat ik aan de ene kant erg rationeel, resultaatgericht en effectief opereer en aan de andere kant veel zaken benader vanuit een soort ‘onderbuikgevoel’, waarbij er beslist geen sprake is van zweverigheid, maar meer een combinatie van passie, gedrevenheid en het inbrengen van bezielde beleving.

Dat is waarschijnlijk ook de reden dat ik uitstekend in staat ben om als Manager HRM a.i. een ‘ingeslapen’ P&O-afdeling weer tot leven te brengen en kan begeleiden van (voornamelijk) beheersmatige taken naar beleidsondersteunende en beleidsadviserende werkzaamheden.

Opdrachtgevers vinden van mij (als antwoord op de vraag: Wat zie je als mijn grootste talent?

▪           “Ik denk je inlevingsvermogen en coachende kwaliteiten. Mensen die je niet goed kennen schatten je denk ik solistisch in. “

▪           “Het consistent en rationeel formuleren van je standpunten, zonder emoties en politieke verhoudingen van betrokken partijen (die makkelijk van invloed zouden kunnen zijn) hierin mee te nemen.  Dit doe je dusdanig dat je zowel hoog als laag in de organisatie professionaliteit uitstraalt.”

▪           “Ik denk je menselijke kant, het feit dat je humor hebt en lol in je werk alsmede je vermogen om anderen te verbinden aan het eindresultaat.”

Ik heb een passie voor arbeidsvoorwaarden en beloningsvraagstukken. Vooral voor de combinatie van het ambachtelijke werk van het puzzelen met getallen en teksten in combinatie met het overdragen, overtuigen en implementeren van de uitkomst daarvan naar de doelgroep/opdrachtgever, mag je me uit mijn bed bellen.

Ik werk niet branchegebonden, maar mijn meerwaarde komt onder meer tot zijn recht in bureaucratische organisaties met ingewikkelde besluitvormingsprocessen, waarbij communicatie, duidelijkheid verschaffen en je niet af laten leiden door ‘omgevingsruis’ kernbegrippen zijn.

Mijn loopbaan

Na de MULO heb ik UTS-Werktuigbouwkunde gedaan.

In 1968 ben ik gaan werken en in 1970 werd ik (Assistent) Inkoper bij de RDM in Rotterdam. Daar was ik (onder meer) verantwoordelijk voor de inkoop van smeed- en gietstaal voor de vuilverbrandingsinstallaties in Rijnmond en Duiven (AVR).

In die periode heb ik mijn inkoopdiploma gehaald en heb de MO-opleiding economie gevolgd.

De gemeente Rotterdam, die opdrachtgever was voor deze vuilverbrandingsinstallaties, vroeg mij of ik bij hen in Rijnmond wilde komen werken als Coördinator Werktuigbouwkundig Onderhoud. Ik heb dat gedaan van 1972 tot 1979.

1975: start met functiewaardering

Ik was in die periode lid van de Kabo (Katholieke Bond voor Overheidspersoneel) en kwam namens deze bond in de medezeggenschapscommissie terecht.

Er werd gestart met een functiewaarderingsproject en ik werd namens de bonden benoemd in de waarderingscommissie van de AVR. We werkten met het NS-systeem. Ik heb die versie van het systeem nog steeds bewaard.

1979: AbvaKabo

In 1979 ging de Abva met de Kabo fuseren tot AbvaKabo en men vroeg mij of ik stafmedewerker wilde worden op hun kantoor in Rotterdam.

Ik heb in deze periode (onder meer) 5.700 functies bij de gemeente Rotterdam gewaardeerd en ingedeeld in de (toen nieuwe) Rotterdamse functiewaarderingsmethode.

1982: Rheden

In 1982 werd ik overgeplaatst van Rotterdam naar Arnhem en zo zijn wij in Rheden komen wonen. In die periode ben ik namens de AbvaKabo onder meer belast geweest met de invoering van de Ubbink-normen bij diverse gemeentes in Gelderland.

De Ubbink-normen zijn in feite de huidighe 18 schalen bij de overheid. Tot die tijd waren er ruim 150 salarisschalen bij de overheid.

1985: Apeldoorn

In 1985 werd ik overgeplaatst naar Apeldoorn en werd mijn pakket gewijzigd van overheid naar gezondheidszorg en bejaardenzorg.

In die periode heb ik bij de Woodbrookers in Bentveld de opleiding Sociale Wetenschappen voor vakbondsbestuurders gevolgd.

1989: Sophiaziekenhuis Zwolle

Door mijn contacten met de gezondheidszorg werd ik gevraagd om P&O-adviseur te worden bij het Sophiaziekenhuis te Zwolle.

Ik heb dat gedaan tot medio 1993.

Ik zag in de krant een advertentie voor Hoofd P&O bij de HEAO te Arnhem.

Ik heb toen voor het eerst in meer dan 20 jaar gesolliciteerd en werd aangenomen.

1993 Organisatie / Adviesbureau RheBes v.o.f.

Dat was niet zo’n succes, want ik had het er niet naar m’n zin. Ik ben om die reden per 1 januari 1993 zelfstandig geworden onder de naam Organisatie / Adviesbureau RheBes v.o.f.

2003: RheBes Management Support B.V. en Organisatie / Adviesbureau RheBes B.V.

Vanwege de problemen met het GAK in het kader van de zelfstandigheid van interimmanagers, heb ik mij in 2003 aangesloten bij Uniforce. Ik moest dan wel een B.V. hebben en heb het bedrijf toen gesplitst in een aparte B.V. voor intermmanagementopdrachten en een aparte B.V. voor functiewaarderingsopdrachten, met als doel die laatste B.V. bij gelegenheid te verkopen.

2007: BSG Functie- en Formatiemanagement

In 2006 vertelde ik Wouter de Gruijter – Managing Partner van de IMS Businees Support Groep te Rotterdam – van mijn  verkoopplannen. Dit heeft ertoe geleid dat IMS mijn B.V. heeft overgenomen en we samen verder gegaan zijn onder de naam BSG Functie- en Formatiemanagement.

2009: IMS de gruijter meijerink & partners

In 2009 was IMS na 20 jaar aan een nieuwe naam en huisstijl toe. Dat is IMS de gruijter meijerink & partners geworden en de functiewaarderingstak werk sindsdien onder de naam IMS Consultancy.

Opdrachten

In de loop der jaren is uiteraard erg veel expertise opgebouwd met zeer uiteenlopende in Nederland gangbare functiewaarderingssystemen templates van functiebeschrijvingen.

Kernbegrippen voor mijn/onze aanpak zijn: pragmatisch, resultaatgericht, integer, snel en zorgvuldig, zonder dat dit leidt tot (onnodige) bureaucratie.

Een uitgebreid overzicht van uitgevoerde opdrachten kun je op de websites vinden:

www.rhebes.nl

www.functiewaardering.com

Vindbaar

Verder ben ik te vinden op:

▪         LinkedIn

▪         Twitter (hrm_pragmatisch)

▪         WordPress (Blog)

en te bereiken op:

▪         026 – 495 37 80

▪         jandebes@rhebes.nl

Advertenties
Gepubliceerd on 24 november 2009 at 10:44 am  Geef een reactie  

The URI to TrackBack this entry is: https://rhebes.wordpress.com/inleiding/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: